Długo musieliśmy czekać na logiczną, pożądaną, modyfikację art.22 ust.2 ustawy VAT w zakresie opodatkowania dostaw seryjnych zwanych łańcuchowymi – to już ponad 16 lat!
Każdy kto zna temat, naprawdę go czuje (a to nie jest takie oczywiste) – rozumie istniejące zagrożenia w obrocie towarowym w przypadku sprzedaży w której biorą udział minimum trzy podmioty a towar z naszego magazynu położonego w Polsce jest transportowany (wysyłany) bezpośrednio do ostatniego uczestnika transakcji.
Jeden błędny parametr na etapie ustalania warunków handlowych i wszystkie uczciwe założenia ,chęci rzetelnego rozliczenia podatku zgodnego z logiką biznesową tracą SENS- trzeba zastosować stawkę KRAJOWĄ.
Ktoś może powiedzieć jeżeli wiedziałeś jakie są zagrożenia trzeba było ich unikać i nie pozwalać aby podmiotem organizującym transport był inny uczestnik dostawy niż nasz kupujący – TAK, tyle że trzeba mieć wiedzę, doświadczenie, możliwość antycypowania i świadomość.
Skąd to wiedzieć jak pozyskać niezbędne kwalifikacje i reguły? I to jest prawdziwy SKANDAL! Osobiście uważam, że o trudnych sprawach, problemach należy dokładnie poinformować podatnika tworząc jasne przepisy prawa, które dają możliwości unikania negatywnych skutków podatkowych, a tutaj chodzi o zagrożenie przekwalifikowania stawki zerowej na KRAJÓWKĘ. Polski przepis to trzy lapidarne zdania z których tak uczciwie mówiąc niewiele wynika – przyzna to większość podatników którzy próbowali się z tymi normami prawa zmierzyć.
Przez prawie dwie dekady nie zrobiono NIC i nie chodzi mi wyłącznie o przepisy krajowe – grzech zaniechania przypisuję również ustawodawcy unijnemu! Podatnicy którzy chcieli i musieli się w tym temacie orientować wertowali orzeczenia sądowe, interpretacje i wyroki ETS. Wnioski są takie, że jest tylko JEDNA dostawa jest RUCHOMA z prawem do stawki ZEROWEJ a reszta dostaw w łańcuchu transakcyjnym musi zostać opodatkowana stawkami krajowymi. Sztuką pozostaje znalezienie w anturażu rzeczywistości biznesowo-podatkowej tej pożądanej dostawy RUCHOMEJ. Niektórzy czują omnipotencję w tym zakresie i sami zawsze organizują transport bo takie rozwiązanie gwarantowało preferencję podatkową – stawkę zerową – oczywiście gdy są niezbędne dokumenty z art.41 lub 42 ustawy VAT. Inni nieświadomi lub w pełni świadomi ale za późno poinformowani przez dział handlowy muszą się liczyć z ryzykiem przekwalifikowania dostawy z zerówki na krajówkę bo wyrazili – (często w sposób milczący) akcept na organizację transportu przez np. trzeciego uczestnika transakcji.
W powyższej sytuacji należy brać pod uwagę realne zagrożenie, że organy podatkowe podczas kontroli podatkowej ujawnią nieprawidłowości i nie pozostawią szansy na istnienie firmy cofając się pięć lat i masakrując finanse podmiotu gospodarczego.
Zmiana od lipca 2020 roku jest krokiem w dobrą stronę i gwarantuje bezpieczeństwo ale TYLKO gdy jest to wywóz do unii i tylko gdy w dostawie biorą udział trzy podmioty.
Problem weryfikowania organizatora, warunków INCOTEMS nie jest stanem efemerycznym ciągle jest i będzie aktualny w sytuacji dostawy o charakterze eksportowym oraz WDT gdy w łańcuchu bierze udział więcej niż trzech podatników! Pozostaje wierzyć, że każdy z Nas kto ma takie transakcje jak najszybciej się wyedukuje w tym temacie i swoimi umiejętnościami podzieli się z handlowcami którzy są na pierwszej linii biznesowego frontu.
Zapraszam na szkolenia w tym temacie – z całą pewnością bezcenna wiedza oraz metody działania pozyskane na ultra praktycznych szkoleniach umożliwią Państwu wdrożenie takich procedur, które zminimalizują ryzyka podatkowe.
Autor: Piotr Kowerdej prowadzący kursy i szkolenia podatkowe (cała lista dostępna tutaj).