Skip links

Wakacje z podatkami: Jak dokonywać bezpiecznie płatnościna rzecz kontrahentów w świetle przepisów podatkowych (biała lista, gotówka, split payment, WHT, ulga na złe długi)

240.00 netto

Wyczyść
SKU: 20210830 Kategoria: Prowadzący:

Szczegóły

Ogólnoświatowa pandemia Covid-19 w sposób niezwykle istotny i dla wielu firm dotkliwy wpłynęła na prowadzenie działalności gospodarczej oraz regulowanie zobowiązań. Jednocześnie w ostatnich latach polscy przedsiębiorcy muszą spełnić szereg obowiązków związanych z należytym „sposobem” dokonywania płatności i ich dokumentowania. Od 2020 roku podatnicy mają m.in. obowiązek sprawdzać w tzw. „białej księdze” rachunki kontrahentów, którym dokonują płatności. Brak takiej weryfikacji może skutkować wyłączeniem z kosztów podatkowych źle opłaconej faktury. Ponadto niezapłacenie faktur w terminie 90 dni od terminu ich płatności będzie skutkować koniecznością korekty dochodu i wpłynie na wysokość zaliczki na podatek dochodowy. Od 2019 roku radykalnie zmieniły się przepisy dotyczące rozliczeń samochodów osobowych w firmie, co skutkuje koniecznością analizy wszelkich umów leasingowych, wynajmu samochodów oraz bieżących kosztów ich używania (paliwo, naprawy, opłaty za autostrady itp.) pod kątem właściwego zastosowania przepisów ustawy o CIT. Jednocześnie nastąpiła radykalna zmiana podejścia organów podatkowych do płatności gotówkowych w ramach umów ciągłych (np. za usługi księgowe, najem nieruchomości, media, leasing).

  1. Płatności na rzecz kontrahentów a Covid-19 (aktualne problemy, ryzyka, tarcza antykryzysowa, bieżące zmiany z przepisach)
  2. Płatności gotówkowe w świetle zmiany w interpretacjach podatkowych
  • Wyłączenie wydatków opłaconych gotówką z kosztów uzyskania przychodów.
  • Kiedy można zapłacić kontrahentowi gotówką a kiedy niezbędna jest płatność przelewem – analiza różnych sytuacji (jednorazowe transakcje, wielokrotne zakupy od tego samego dostawcy, kilka zakupów jednego dnia, umowy ramowe, umowy na czas określony i umowy ciągłe)
  • Zmiana w podejściu organów podatkowych do liczenia limitu 15 tys. zł (nie w okresie rozliczeniowym lecz od początku umowy) i możliwe problemy związane z przekroczeniem tego limitu u podatników płacących gotówką (np. za usługi księgowe)
  • Częściowa płatność gotówką a częściowa przelewem – skutki podatkowe
  1. Biała lista podatników VAT i jej wpływ na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów w CIT od 2020 roku.
  • Kiedy błędnie opłacona faktura nie może zostać rozliczona w kosztach uzyskania przychodów?
  • Identyfikacja płatności, do których mają zastosowanie nowe regulacje (płatności w ramach transakcji przekraczających 15 tys. zł)
  • Płatności na rachunki techniczne (np. za media), PayU, PayPal, płatność kartą, rachunki depozytowe i powiernicze.
  • Problem usług ciągłych, przy których przekroczono limit 15 tys. zł
  • Moment weryfikacji rachunku w białej księdze oraz kwestia przelewów z odroczonym terminem realizacji.
  • Zlecenia stałe i polecenia zapłaty.
  • Weryfikacja kontrahentów i archiwizacja danych związanych z płatnościami.
  • Co zrobić, gdy kontrahenta „nie ma” na białej liście podatników VAT?
  • Rachunki ROR i inne, których nie znajdziemy w białej księdze.
  • ZAW-NR w sytuacji błędnego przelewu (w trakcie pandemii 14 dni na zawiadomienie)
  • Korekta kosztów uzyskania przychodów w sytuacji błędnej płatności.
  • Biała księga a kompensaty należności.
  • Zapłata podmiotom zagranicznym a przepisy o białej księdze.
  • Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP)
  • Objaśnienia Ministra Finansów z 20 grudnia 2019 r. w sprawie stosowania nowych regulacji.
  1. Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP) i skutki na gruncie CIT,PIT i VAT.
  1. Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i jej wpływ na przepisy podatkowe.
  1. Ulga na złe długi w CIT i jej stosowanie w praktyce w doniesieniu do niezapłaconych należności.
  • Praktyczne ujęcie ulgi na złe długi w CIT-8 oraz wypełnianie załącznika CIT-WZ.
  • Covid-19 i wpływ tarczy antykryzysowej na stosowanie ulgi na złe długi.
  • Sankcje dla dłużnika i uprawnienia dla wierzyciela – w trakcie roku czy w zeznaniu rocznym?
  • Moment dokonania korekty dochodu przez obie strony „nierozliczonej” transakcji.
  • Kiedy nie można skorzystać z „ulgi na złe długi”
  • Sytuacje szczególne (np. stosowanie przepisów do podatników, którzy nie zapłacili kontrahentowi, ale nie rozpoznali nieopłaconego wydatku w kosztach uzyskania przychodów)
  1. Płatności na rzecz podmiotów zagranicznych w świetle przepisów o podatku u źródła (WHT)
  • Jak dokumentować usługi nabywane od podmiotów zagranicznych, aby nie było problemów z tzw. „podatkiem u źródła” (WHT)
  • Certyfikaty rezydencji w trakcie pandemii – złagodzone wymogi.
  • Identyfikacja „zakupów zagranicznych” rodzących obowiązki w podatku u źródła.
  • Obowiązki deklaracyjne i informacyjne po stronie polskiej firmy.
  1. Płatności związane z samochodami osobowymi w firmie w świetle objaśnień MF z 9 kwietnia 2020 r.:

Dodatkowe informacje

Termin szkolenia

30 sierpnia 2021 (godz: 09:00 – 14:00)

Prowadzący

LECH JANICKI – prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Od 12 lat zajmuje się problematyką podatkową i prawną. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu ogólnego prawa podatkowego oraz podatków bezpośrednich. Autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego oraz prawa pracy na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej, ekspert podatkowy w mediach (m.in. TVN CNBC) oraz licznych portali branżowych, doświadczony wykładowca szkoleń z zakresu prawa podatkowego.

 

Opinie

Nie ma jeszcze opinii.

Dodaj pierwszą opinię “Wakacje z podatkami: Jak dokonywać bezpiecznie płatnościna rzecz kontrahentów w świetle przepisów podatkowych (biała lista, gotówka, split payment, WHT, ulga na złe długi)”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Name *

Opinie *